Adviesbureau voor bouw en infra

Blog

Vijf tips voor het schrijven van een persbericht

Vijf tips voor het schrijven van een persbericht

Net een project succesvol afgerond, of een bijzondere aanbesteding gewonnen? Hoe leuk zou het zijn als je hiervoor media-aandacht kunt genereren. Maar dat betekent een persbericht schijven… En het schrijven van een persbericht is voor velen een lastige opgave. Vaak wordt er uiteindelijk wel iets verstuurd maar resultaat blijft uit: geen aandacht in de media.

 
Inkoop versus project

Inkoop versus project

Een tijdje geleden kreeg ik het volgende dilemma voorgeschoteld: Een projectleider van een waterschap wil graag een duurzame relatie (partnerschap) opbouwen met een leverancier/aannemer. Dit blijkt echter strijdig met het inkoopbeleid van de organisatie.

 
Als omgevingsmanagement omslaat in crisismanagement…

Als omgevingsmanagement omslaat in crisismanagement…

“Bewoners Hulst verrast: straat opeens acht maanden dicht”. Als communicatiespecialist werd ik getriggerd door deze kop op www.nos.nl. We zijn als adviesbureau voor de bouw- en infrasector dagelijks bezig met de vraag hoe we het beste kunnen communiceren met de omgeving van een project. We doen er alles aan om die omgeving zo veel en zo snel mogelijk te betrekken bij de werkzaamheden. Je wilt immers voorkomen dat bewoners verrast worden en als gevolg daarvan de hakken in het zand zetten; het draagvlak voor een project is dan volledig weg. Het bovengenoemde nieuwsbericht is dan ook de ergste nachtmerrie voor een omgevingsmanager. Het vertrouwen in de gemeente en de aannemer is weg en als klap op de vuurpijl haal je op een negatieve manier de landelijke pers. Imagoschade alom en zie dat maar eens te herstellen.

 
Best Value ook voor kleinere bedrijven haalbaar

Best Value ook voor kleinere bedrijven haalbaar

Op vrijdag vijf oktober kreeg Beukema Grondwerken BV uit Onderdendam de definitieve gunning voor het baggeren van de Maren in Noord-Groningen. Na een langdurige en intensieve aanbestedingsperiode op basis van Best Value, werd dit omvangrijke project met klinkende cijfers binnengesleept.

 
Ontwerpen in 3D biedt klanten talloze mogelijkheden

Ontwerpen in 3D biedt klanten talloze mogelijkheden

Waar denk je aan bij de term 3D? Misschien aan die prachtige schetsen van je keuken na de verbouwing of aan een impressie van je nieuwe huis? In de infrasector wordt ook steeds meer met 3D-modellen gewerkt. Maar dat gaat verder dan mooie plaatjes. Er is veel mogelijk met 3D. Toch merk ik dat veel klanten eigenlijk nog niet goed weten wat wij als adviesbureau kunnen doen op het gebied van 3D-ontwerp. Aan de hand van een recente case laat ik zien hoe wij 3D-ontwerp inzetten en laten werken voor onze klanten. Case: Grondbalans voor het bouwrijp maken van een nieuwe woonwijk Voor dit project moest een perceel van circa 60.000m2 grond bouwrijp worden gemaakt. De betreffende aannemer heeft ons in de arm genomen voor het maken van een grondbalans. Hierbij biedt het werken met een 3D-model veel meerwaarde. Het is een investering in het begin, die je in het vervolgtraject snel weer terugverdient. Enkele voordelen en mogelijkheden op een rij: Een 3D-ontwerp is dynamisch. Je kunt spelen met de waarden en ziet direct wat het gevolg is voor de andere waarden. Wat zijn de gevolgen voor de grondbalans als ik de sloot net iets dieper uitgraaf of de dijk net wat meer ophoog?   Door het dynamische karakter van een 3D-model hoef je niet voortdurend nieuwe berekeningen te maken wat veel tijdwinst oplevert. Bovendien kunnen er aan het 3D-ontwerp diverse gegevens worden onttrokken, denk hierbij bijvoorbeeld aan dwarsprofielen of het genereren van hoogtes voor inspectieputten.   Het 3D-ontwerp geeft een zeer realistische weergave van de werkelijkheid. Hierdoor heeft de klant een goed inzicht in de situatie en komt hij niet voor vervelende verrassingen te staan tijdens de uitvoeringsfase.   Het ontwerp in 3D is de basis voor het vervolgtraject. In de uitvoeringsfase is het ontwerp bruikbaar voor de maatvoerder. Bovendien kan het 3D-ontwerp direct omgezet worden naar een machinemodel.   Na uitvoering kan de as-builtmeting vergeleken worden met het 3D ontwerp. Hierdoor kan de controle op een snelle en efficiënte wijze worden uitgevoerd.   Het maken van een grondbalans is slechts een greep uit de talloze toepassingen met 3D-ontwerp. Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik laat je graag zien wat een 3D-ontwerp voor jou kan doen.

 
Wil jij CO2 reduceren met brandstof?

Wil jij CO2 reduceren met brandstof?

Dit moet je weten om een goede keuze te maken Voor de meeste ondernemers is de brandstof waar het wagenpark op rijdt, nog steeds één van de grootste CO2-veroorzakers. In Nederland verbruiken we per jaar ongeveer 41 miljoen liter brandstof. Als je weet dat elke liter brandstof ongeveer 2,6 kg CO2 uitstoot, dan snap je dat er echt iets moet veranderen. Gelukkig komen er steeds meer CO2-vriendelijke alternatieven voor de reguliere (fossiele) brandstof. Sommige opties vragen complete aanpassingen van je voertuig, andere opties kun je direct tanken en vragen geen verdere investeringen. Maar de grote vraag is natuurlijk: “welke optie het beste is als het gaat om de CO2-uitstoot?” Als je de CO2-uitstoot wilt reduceren door het brandstofgebruik aan te passen, dan is het goed om te weten dat er diverse meetwijzen zijn om de CO2-uitstoot te bepalen. Hieronder vind je de drie meest gebruikte methoden. Tank to Wheel Deze rekenwijze is de meest gebruikte rekenwijze. Hierbij wordt de CO2-uitstoot gemeten vanaf het moment dat je daadwerkelijk op de brandstof gaat rijden. Dus vanaf het moment dat de CO2 daadwerkelijk de uitlaat verlaat. Well to Tank Bij deze vorm van rekenen kijkt men juist niet naar de uitstoot die vrij komt tijdens het rijden. Er wordt alleen gekeken naar de uitstoot tijdens de productie van de brandstof en naar de uitstoot tijdens het transport van fabriek naar tankstation. Well to Wheel Dit is de meest complete rekenwijze. Er wordt rekening gehouden met de uitstoot van de productie, het transport en de uitstoot die uit de uitlaat komt. De uitstoot wordt berekend vanaf de producent tot het moment dat de CO2 de uitlaat verlaat. Toch is ook hier weer een verschil in methoden te zien. Sommige methoden nemen de uitstoot tijdens de delving van de grondstof wel mee in de berekening, andere methoden doen dat niet. Kortom; het is dus belangrijk om je leverancier te vragen op welke manier de CO2-uitstoot is berekend. Misschien zijn de cijfers wat betreft de uitstoot bij het rijden heel gunstig, maar wordt er in het productieproces of tijdens het transport juist heel veel CO2 uitgestoten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de brandstof relatief veel CO2 uitstoot, maar dat de productie en het transport heel erg schoon zijn. Het hebben van informatie over de meetmethode kan je helpen om een betere beslissing te maken als het gaat om CO2-reductie op brandstof.

 
Do's en don'ts voor omgevingsmanagment

Do's en don'ts voor omgevingsmanagment

Omgevingsmanagement speelt een steeds grotere rol in de bouw- en infrasector. Ook voor relatief kleine projecten moet al tijdens de aanbestedingsfase in verregaande mate na worden gedacht over de invulling van het omgevingsmanagement. Werd de communicatie met de omgeving eerder door bijvoorbeeld de uitvoerder verzorgd, tegenwoordig ligt deze taak vaak bij een professionele – externe – omgevingsmanager. Yvonne Arnst heeft als communicatie-adviseur jarenlang ervaring en geeft hier enkele tips om omgevingsmanagement van meerwaarde te laten zijn voor een project.  DO’s volgens Yvonne Stap vanaf het begin in | betrek de omgevingsmanager vanaf het allereerste moment – waar mogelijk vanaf de aanbestedingsfase – bij het project. Met belangen, wensen en tips van de omgeving kan dan vanaf het begin rekening worden gehouden wat later tijd en geld bespaart;   Zet in op persoonlijk communicatie | ga vooral in de beginfase letterlijk bij mensen aan de keukentafel zitten. Hierdoor leren mensen je kennen, voorkom je onduidelijkheden en miscommunicatie en kun je op veel vragen al een antwoord geven. Bovendien wordt persoonlijk contact erg gewaardeerd, je staat bij wijze van spreken al met 1-0 voor;   Communiceer eerlijk en duidelijk | vertel duidelijk wat je wilt vertellen, ook bij ‘slecht’ nieuws. Hiermee voorkom je teleurstellingen en onduidelijkheden die je in een later stadium met veel pijn en moeite moet oplossen.   Duidelijke afstemming | stem tijdens het project duidelijk met elkaar af wie welke communicatietaken uitvoert. Hiermee creëer je eenduidigheid in je communicatie en voorkom je verwarring en gaten in de informatievoorziening.   Don’ts volgens Yvonne Beloften doen die je niet kunt waarmaken | het is verleidelijk om dingen te beloven, maar soms is een situatie zo complex dat je de belofte uiteindelijk niet kunt waarmaken. Mensen raken hierdoor teleurgesteld en ze verliezen hun vertrouwen in het project;   Persoonlijk betrokken raken | blijf als omgevingsmanager professioneel en objectief. Mensen kunnen je soms erg persoonlijke verhalen vertellen, blijf dan steeds de afweging maken wat bij het project hoort en wat niet. Je kunt als omgevingsmanager niet alles oplossen, zeker niet als de situatie erg complex is.   Te veel informatie delen | we willen duidelijk en transparant zijn, maar dit betekent niet dat we alles delen met de omgeving. Communiceer alleen de informatie die relevant is voor de omgeving en val mensen niet lastig met zaken waar ze toch niets van merken;   Te laat reageren op weerstand | als je pas reageert als er al weerstand is, ben je te laat. Mensen zijn mondig, hebben vaak al een duidelijke mening gevormd en delen dit op social media. Het kost ontzettend veel energie om deze negativiteit weer een positieve kant op te laten gaan.  

 
De ultieme burgerparticipatie

De ultieme burgerparticipatie

Steeds meer burgers voelen zich betrokken bij hun eigen leefomgeving en zetten zich daar graag voor in. Ze willen een bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefbaarheid van hun eigen leefomgeving. Voor nu én later. Door hier gebruik van te maken, worden burgers betrokken bij (een gedeelte van) het overheidsbeleid. Dit noemen we burgerparticipatie. Participeren betekent deelnemen, ergens onderdeel van zijn, ofwel: meedoen. Dit meedoen gaat verder dan de inwoners hun mening vragen tijdens een informatie-avond. Het  betekent actief gebruikmaken van de kennis en denkkracht van de inwoners, het faciliteren van initiatieven, het inspelen op bestaande ideeën en het aanwakkeren van nieuwe ideeën. Burgerparticipatie betekent geen parallelle trajecten onder het mom “het moet maar…”. Het vraagt om inbedding in het algemene beleid. Waarom? Omdat het de kloof tussen overheid en burgers dicht, het de basis is voor een breed gedragen plan en conflictsituaties in de toekomst voorkomt. Overheid en burgers zijn samen eigenaar en samen verantwoordelijk. Het gaat om inclusiviteit: iedereen telt. Inclusiviteit vraagt om samenwerking die resulteert in synergie. Dit doen wij al jaren met succes. Ook als de belangen van de partijen eerst tegengesteld lijken te zijn. We slaan de brug die het begin is van het dichten van de kloof. We verbinden de belangen van burgers aan die van de overheid. Zo maken we samen plannen die garant staan voor een optimale leefomgeving. In Blijham begonnen we met een droom van een aantal enthousiaste burgers. Tijdens gezamenlijke overleggen kwam de droom tot leven. Ook andere betrokkenen haakten aan en werden deelgenoot. Samen bepaalden we de inrichting van het dorpsplein en de inrichting rondom het dorpshuis. Samen creëerden we de optimale leefomgeving die inmiddels ook echt gerealiseerd is. Een leefomgeving waar alle betrokkenen zich eigenaar van voelen. Waarom? Er is niets leukers dan samen het beste in de ander naar boven halen en je eigen droom gerealiseerd zien worden. Voor onze aanpak geldt: Meedoen is belangrijker dan hetzelfde als winnen!