Adviesbureau voor bouw en infra
Als omgevingsmanagement omslaat in crisismanagement…

Als omgevingsmanagement omslaat in crisismanagement…

“Bewoners Hulst verrast: straat opeens acht maanden dicht”. Als communicatiespecialist werd ik getriggerd door deze kop op www.nos.nl. We zijn als adviesbureau voor de bouw- en infrasector dagelijks bezig met de vraag hoe we het beste kunnen communiceren met de omgeving van een project. We doen er alles aan om die omgeving zo veel en zo snel mogelijk te betrekken bij de werkzaamheden. Je wilt immers voorkomen dat bewoners verrast worden en als gevolg daarvan de hakken in het zand zetten; het draagvlak voor een project is dan volledig weg. Het bovengenoemde nieuwsbericht is dan ook de ergste nachtmerrie voor een omgevingsmanager. Het vertrouwen in de gemeente en de aannemer is weg en als klap op de vuurpijl haal je op een negatieve manier de landelijke pers. Imagoschade alom en zie dat maar eens te herstellen.

 

Nu weet ik dat elk verhaal minstens twee kanten heeft. En in dit geval zal de waarheid een stuk genuanceerder zijn dan uit het nieuwsartikel blijkt. Een feit is wel dat je op een onaangename manier in het nieuws komt en het kwaad is geschied. Ook hier is voorkomen beter dan genezen. En dat kan door vanaf het begin te communiceren met de omgeving en serieus rekening te houden met haar wensen en belangen.

Ondanks alle inspanningen om de omgeving zo goed mogelijk te betrekken bij een project, lopen dingen soms net even anders. We kunnen nu eenmaal niet alles overzien en sommige zaken zijn gewoon niet voorspelbaar. Gelukkig maar, want dat maakt het werk in onze sector zo interessant. Er zit soms niets anders op dan de schade achteraf zo veel mogelijk te beperken. Denk ook dan goed na over de wijze van communiceren. Het is aantrekkelijk om in de verdediging te schieten, anderen de schuld te geven en datgene wat fout is gegaan goed te praten. Maar DOE DAT NIET, want het gaat niet werken. Maar wat doe je dan wel?

  • Bespreek samen wie naar buiten toe een reactie gaat geven en wat de inhoud van die reactie is. Hiermee voorkom je dat er verschillende verhalen de ronde gaan doen
  • Ga direct persoonlijk in gesprek met de betrokkenen. Je kunt iets dat de mist is ingegaan echt niet afdoen met een briefje in de deur. Mensen verdienen je persoonlijke aandacht
  • Ga geen dingen verdraaien en probeer zaken niet te bagatelliseren. Zeg gewoon eerlijk dat je fouten hebt gemaakt en laat zien hoe je dit gaat oplossen

Omgevingsmanagement kan ontzettend lastig en ingewikkeld zijn. Met deze handvatten heb je een basis om adequaat te kunnen reageren en kun je veel problemen tackelen. Maar er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen. Wat is jouw ervaring met omgevingsmanagement bij lastige situaties? Heb jij meer do’s of don’ts? Laat het ons weten!

Terug naar Omgevingsmanagement