Adviesbureau voor bouw en infra
Maak kennis met de collega’s van de toekomst

Maak kennis met de collega’s van de toekomst

Wie zijn onze toekomstige collega’s? Wat is hun ambitie? Welke dromen hebben zij? Om daar achter te komen brachten we samen met Van der Flier Groep 70 studenten van het Alfa College en MBO-Terra uit Groningen naar de Infra Relatiedagen in Hardenberg.

Tijdens de busreis naar Hardenberg hebben 50 studenten een korte vragenlijst over hun toekomst ingevuld. Wat is je droombaan? Wanneer is een werkgever een topwerkgever? Hoe kunnen we de sector aantrekkelijker maken? Vragen waar we dolgraag een antwoord op willen, zodat we nu al kunnen inspelen op de toekomst.

Het overgrote deel van de studenten (41) heeft inmiddels al een goed idee over een toekomstige baan. Er komen zeer diverse beroepen voorbij; van medewerker van een loonbedrijf tot chauffeur, van 3D-ontwerper tot projectleider. 12 studenten geven aan dat ze in de toekomst graag zelf eigenaar van een bedrijf willen zijn. Een enkeling ambieert een internationale carrière. Zo wil Nathan graag werken voor een bedrijf dat wereldwijd deltawerken maakt.

21 studenten geven aan een goed salaris belangrijk vinden. Ook een auto van de zaak wordt erg gewaardeerd (9). Opvallend is dat meerdere studenten denken dat een beter salaris de sector een stuk aantrekkelijker maakt.

Verder geven veel studenten aan dat ze graag willen werken bij een bedrijf dat alles goed voor elkaar heeft. Denk bijvoorbeeld aan deugdelijk en schoon materiaal, aantrekkelijke regelingen voor het personeel, goede begeleiding en heldere communicatie.

Naast de financiële en materiële kant vindt een grote groep (20 studenten) doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden ontzettend belangrijk. Patrick verwoordt het als volgt: “Een goed salaris is mooi, maar liever doorgroeimogelijkheden. En het allerbelangrijkste is waardering”.

En dat brengt ons bij een ander punt, namelijk de bedrijfscultuur. Veel studenten geven aan dat ze werksfeer, waardering, vertrouwen en respect erg belangrijk vinden. Men wil gezien worden, serieus genomen worden en men werkt graag voor een werkgever die de zaken voor het personeel goed geregeld heeft. Een topwerkgever is volgens Heike-Jan “[…] iemand die een sociaal persoon is, die ook een keer komt kijken naar je werk en niet alleen maar op kantoor zit.”

Flexibiliteit, vrijheid en vakantiedagen zijn ook veel genoemde items (11). René: “[…] een prettige werkomgeving zonder teveel stress vind ik essentieel.” Aan de andere kant zijn er ook studenten die maar één ding willen, namelijk “lekkere lange dagen maken”.

Wat betreft de promotie van de sector zien de studenten echt wel wat verbeterpunten. Naast hogere lonen geven ze aan dat er simpelweg meer aan promotie kan worden gedaan. Met name de aansluiting met de praktijk wordt veel genoemd. Dus laten zien wat het vakgebied concreet inhoudt. Ook vinden studenten het fijn als ze op school meer inzicht krijgen in echt bestaande projecten. Mathijs: “[…] betrek lopende projecten zoals de ringweg van Groningen bij projecten die we op school doen.” Verder zouden we meer de positieve kanten van onze sector moeten laten zien volgens Rick: “Meer positieve reclame, meer dan alleen maar mensen die dag en nacht buiten aan het werk zijn.”

Al met al hebben de studenten ons veel waardevolle informatie meegegeven waar we echt mee aan de slag kunnen en moeten. Want we hebben ze nodig in de niet zo verre toekomst. Naast een goed salaris zijn ook andere zaken erg belangrijk. Doorgroeimogelijkheden, flexibel werken, een goede werksfeer, waardering; kortom goed werkgeverschap. Zaken die voor de huidige generatie werknemers ook meetellen. Aan de slag dus. Laten zien hoe mooi onze sector is en dat het nog veel mooier kan worden. Dan komt het met die nieuwe collega’s van ons ook wel goed!

Terug naar Marketing & Communicatie

Foto album

Van dezelfde auteur

Vijf tips voor het schrijven van een persbericht

Vijf tips voor het schrijven van een persbericht

Net een project succesvol afgerond, of een bijzondere aanbesteding gewonnen? Hoe leuk zou het zijn als je hiervoor media-aandacht kunt genereren. Maar dat betekent een persbericht schijven… En het schrijven van een persbericht is voor velen een lastige opgave. Vaak wordt er uiteindelijk wel iets verstuurd maar resultaat blijft uit: geen aandacht in de media.

 
Bekijk alles van deze schrijver