Adviesbureau voor bouw en infra
Vijf tips voor het schrijven van een persbericht

Vijf tips voor het schrijven van een persbericht

Net een project succesvol afgerond, of een bijzondere aanbesteding gewonnen? Hoe leuk zou het zijn als je hiervoor media-aandacht kunt genereren. Maar dat betekent een persbericht schijven… En het schrijven van een persbericht is voor velen een lastige opgave. Vaak wordt er uiteindelijk wel iets verstuurd maar resultaat blijft uit: geen aandacht in de media.

Als jouw persbericht niet wordt opgepikt in de media, is dat zeker geen uitzondering. Wist je dat meer dan 70 procent van alle persberichten nooit een krant of nieuwssite haalt? De mailboxen van redacties zitten elke dag vol; op grotere redacties komen meer dan honderd persberichten per dag binnen. Het is dus zaak om op te vallen. Jouw persbericht moet er uitspringen en direct de interesse van de redactie wekken. En dat kan met de volgende tips.

1. Wat is het belangrijkste nieuws?

Bedenk van tevoren wat voor jouw beoogde lezer het belangrijkste nieuws is. Het is daarbij belangrijk dat je je lezers ‘kent’; wat vinden zij interessant en wat is voor hun ‘nieuws’? Kies vervolgens een invalshoek die past bij je publiek.  Maar vergeet ook de redacteur niet die jouw persbericht beoordeelt. Kruip in zijn of haar huid.  Op welke manier kun jij de publicatie van dit persbericht voor hem aantrekkelijker maken?

2. Wie, wat waar

De kop en de eerste alinea (lead) van je persbericht moeten razendsnel de aandacht van de journalist trekken. In de kop en in de eerste regel van het bericht meld je meteen de belangrijkste aspecten van het nieuwsfeit. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Wat is er gebeurd/of gaat er gebeuren?
  • Wie gaat het doen/of heeft het gedaan?
  • Waar is het gebeurd?
  • Wanneer?
  • Eventuele andere bijzonderheden zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een bn’er.

3. Oprolbaar verder schrijven

Na het schrijven van de kop en de lead geef je in de volgende alinea’s achtergrondinformatie over je nieuwsfeit. De tweede alinea vul je met specifieke informatie over het onderwerp. De volgende 2 vragen kunnen je helpen:

  • Waarom is het gebeurd?
  • Hoe is het gebeurd?

Vervolgens schrijf je in de komende alinea’s steeds algemener. De structuur van je persbericht is in orde als een journalist de onderste alinea’s kan schrappen, zonder de boodschap aan te tasten.

4. Helder taalgebruik

Houd het persbericht leesbaar. Dat doe je door helder taalgebruik en het beperken van vaktaal, afkortingen en het opnoemen van personen en organisaties. Maar ook door je persbericht niet langer te maken dan één a4’tje. Natuurlijk kun je voor een vakblad meer vaktaal gebruiken dan voor een regionale krant. Maar ook dan geldt: less is more!

5. Versturen

Heb je het perfecte persbericht geschreven? Zorg dan dat je het op een slimme manier verstuurt. Anders beland je toch nog regelrecht in die gehate prullenbak. Enkele aandachtspunten:

  • Kies een korte en pakkende onderwerpsregel. Alleen het woord ‘persbericht’ triggert absoluut NIET, jouw bericht is immers 1 van de 100.
  • Bel van tevoren naar de redactie, vraag naar de redacteur die over jouw onderwerp gaat en mail hem vervolgens persoonlijk. Je hebt een rechtstreekse ingang en als je geluk hebt kom je niet op de grote stapel terecht.
  • Maak de mail zo persoonlijk mogelijk; noem bijvoorbeeld de naam van de redacteur of journalist in de onderwerpsregel. Grotere kans dat jouw bericht in ieder geval wél wordt geopend.

Veel suc6 met het schrijven van jouw persbericht!

Lydia & Inge van Syntera

 

Terug naar Marketing & Communicatie