Adviesbureau voor bouw en infra
Ondernemingsstrategie: marketing-gewauwel?

Ondernemingsstrategie: marketing-gewauwel?

Je kent ze vast wel, termen als ‘de grote lijnen’, ‘visie hebben’, ‘strategie bepalen’, ‘beleid maken’. Ze klinken leuk maar vaak weet je niet precies wat er mee wordt bedoeld. Je bent niet de enige, ik weet het zelf namelijk ook niet altijd (ja je hoort het goed, dit zegt een marketeer). En dat ligt niet aan jou of mij. Er zijn namelijk verschillende betekenissen in de omloop van deze termen. Hoe dat tot stand is gekomen ga ik je verderop in deze blog uitleggen. Maar we beginnen bij het begin. De bovengenoemde termen vallen eigenlijk onder de kop ondernemersstrategie. Maar wat is dat precies?

 

Ondernemingsstrategie

Als je een strategie gaat bepalen voor je onderneming, maak je een plan voor de toekomst en stippel je de weg uit die je moet nemen om dat plan te voltooien. Je bedenkt en/of legt het volgende vast als je een ondernemingsstrategie ontwikkelt:

  • Wat je bedrijf moet karakteriseren en kenmerken in de toekomst
  • Op welke positie jij je wilt bevinden ten opzichte van je concurrenten
  • Waarom je als onderneming reden hebt om te bestaan
  • Wat het hoogste doel is van je onderneming
  • Wat de interne drijfveer/passie van je organisatie is
  • Waar je naar toe wilt groeien en welke droom je wilt verwezenlijken
  • Hoe je die groei wilt verwezenlijken en waar je rekening mee moet houden
  • Hoe de verschillende afdelingen/diensten binnen je bedrijf gaan bijdragen aan de antwoorden op bovenstaande vragen

Het resultaat van een goede ondernemingsstrategie? Bewustwording en focus bij jezelf en je collega’s. Jullie weten waar jullie naar toe gaan en tijdens keuzemomenten kunnen jullie beter en efficiënter kiezen. Samen de schouders eronder zetten om deze strategie te verwezenlijken. Wat vervolgens draagvlak en intrinsieke motivatie oplevert. Een goed idee dus, zo’n ondernemingsstrategie.

Strategiemodellen

Er zijn diverse modellen om je te helpen bij het vaststellen van een ondernemingsstrategie. Elk model heeft zijn eigen werkwijze en definities. Ze worden regelmatig door elkaar of gemixt gebruikt, simpelweg omdat een algemeen model vaak niet toereikend is voor een bedrijf in een specifieke branche. En dat creëert een hoop verwarring want er zit veel overlap in modellen als het gaat om termen. Helaas gebruikt bijna elk model weer een andere definitie voor één bepaalde term. Een praktisch voorbeeld; een korte rondvraag onder ondernemers leverde vijf verschillende definities van het woord visie op. Heel verwarrend, want hoe bepaal je nu wat een compleet en dus bruikbaar model is?

Het Syntera-model

Bij Syntera hebben we heel specifiek gekeken naar de overeenkomsten tussen de diverse modellen. Maar ook naar de doeltreffendheid van deze onderdelen voor onze branche. Wij houden namelijk van simpel en doeltreffend, iets wat echt focus en bewustwording creëert voor jouw bedrijf en waar je ook iets mee kunt in de praktijk. En zo is het Syntera-model ontstaan. Ons model bestaat uit 5 stappen: missie, visie, positionering, focusgebieden met kaders en een marketingcommunicatieplan. Als je deze stappen doorloopt, ontwikkel je een ondernemingsstrategie die je in de praktijk kunt uitvoeren. In de volgende blogs gaan we toelichten hoe deze stappen in elkaar steken en wat ze kunnen betekenen voor jouw onderneming.

Terug naar Strategie